Kategorier

Korteste vei til mål for BlackCat

Når man skal i gang med netthandel, hjelper det å ha en guide gjennom verktøyjungelen.

  • 4. november 2013

    Postet av Annike Asserson
  • Kommentar ikon  0

illustrasjon espressokaffe

BlackCat har lange tradisjoner innen produksjon og salg av kaffe og te av høy kvalitet. De har noen få egne butikker og solgte mest via andre butikker. Vinteren 2012 bestemte ledelsen seg for å utvide det geografiske markedet ved å etablere netthandel for privatkunder.

Så hva gjør man når man står klar på startstreken – med tre-fire reklamelapper og –mailer fra ymse leverandører som tilbyr deg en super nettbutikk for nesten ingen penger? Og ingen i selskapet har gjort dette før? Da tenker man seg om. BlackCat ringte Nimble og ba oss hjelpe dem med tenkingen, og det er de heldigvis glade for at de gjorde.

BlackCat-logo”På to ganske korte møter, hadde Nimble kartlagt hvilke interne faktorer som skulle til for at vi skulle lykkes og identifisert de to-tre mest aktuelle verktøyleverandørene,” sier Bård Gundersen. ”Det ville antagelig tatt oss et halvår om vi skulle gjort det selv, og vi mistenker vel at det ville blitt dyrere og neppe like bra”. Vi gikk effektivt igjennom forholdene rundt lagerhold, ordremottak, pakking, mulige betalingsmodeller og distribusjonsavtaler… Forhold til eksisterende distributører og deres nettbestillingsbehov, muligheter for forskjellig prising, ulike momsklasser o.s.v. Dernest vurderte vi vareutvalget og  hvordan produktene kunne struktureres og eksponeres for publikum.

Black Cat ble presentert med forskjellige veier å gå, men med en anbefaling om å investere minst mulig i teknologien og anse den første versjonen av netthandelen som en prototype man senere kunne forbedre. Dermed nedprioriterte vi en del fancy funksjonalitet som kanskje kunne vært kjek

Cecilie Aubertt å ha og konsentrerte oss om det vi visste vi måtte ha. Tilsvarende droppet vi integrasjon med alle baksystemene og konsentrerte oss om de mest essensielle integrasjonspunktene for at løsningen skulle være effektiv å bruke og vedlikeholde for Black Cats medarbeidere.

”Nimble hjalp oss å kvalitetssikre kontrakter og fremforhandle gode priser fra leverandørene,” sier Cecilie Aubert, som er økonomiansvarlig i BlackCat. Fire måneder etter inngått avtale, ble  netthandelen lansert. ”Vi er veldig fornøyde med løsningen og er glad for at vi slapp å tråkle oss gjennom jungelen av muligheter og prioriteringspunkter helt alene”, bekrefter hun.

 

Beklager, kommentarfeltet er stengt.