Kategorier

Automatisk tipsforslag øker inntjeningen

Hvordan brukergrensesnitt påvirker kjøpsatferd

  • 3. desember 2009

    Postet av Thordur Arnason
  • Kommentar ikon  0

Kortbetaling i taxi i New York

I NY er et nytt system for betaling med kredittkort i taxier mye av årsaken til at tips til taxisjåfører i byen har doblet seg. Systemet foreslår tips automatisk og passasjeren kan velge mellom noen alternativer, typisk 15-30% av prisen for selve turen. Selv om passasjeren også kan velge å taste inn sitt eget beløp eller helt la være å gi tips viser det seg at over 70% av alle kredittkortbetalende passasjerer velger en av alternativene som foreslås.

Dette får meg til å tenke på hvordan tips beregnes og gis her til lands. Nå er det ikke like vanlig å tipse taxisjåfører, men tipsing er i aller høyeste grad aktuelt i restaurant- og utelivsbransjen.

Grensesnittet for tips ved kortbetalingSi at gjennomsnittlig tips på en gitt restaurant er 10%. Gitt at en regning kommer på 1080 kroner bør følgende foreslag komme opp:

  • 120 kroner (drøyt 11%)
  • 150 kroner (knappe 14%)
  • 200 kroner (18,5%)

Mye av trikset er at terminalen foreslår det laveste tipset ved å runde opp til nærmeste “pene” beløp som ligger over det gjennomsnittlige tipset. Jeg vil gjette at fordelingen mellom de tre alternativene vil være 80/15/5%, men selv med en slik fordeling vil gjennomsnittlig tips bli på nesten 11,9%, dvs 1,9% over det tidligere gjennomsnittet. Selvsagt vil det være en del gjester som vil unnlate å tipse eller tipse mer, men jeg er rimelig sikker på at dette vil gi et høyere snittips. Faren er selvsagt at stortipserene, som det alltid er noen av, vil bli fristet til å tipse mindre av bedaglighetshensyn, men her finnes det grensesnittriks som kan fange dem opp.

Les mer om fornøyde taxisjåfører i NY her

Beklager, kommentarfeltet er stengt.