Kategorier

Jernia senker julestresset med bestilling til butikk

  • 18. november 2013

    Postet av Annike Asserson
  • Kommentar ikon  0

Nå som julestria nærmer seg, synes vi det er betimelig med en oppdatering på hva vi har gjort sammen med Jernia det siste året.

Viktigst før julehandelen var at vi fikk på plass bestilling til butikk fra Jernia.no. Her handler kundene på nett, og velgen en Jernia-butikk hvor de ønsker å hente varene. Noen korte timer senere står julegavene ferdig plukket i kassen. Ingen kø, og mindre julestress. Vi er stolte over at Nimble har designet hele kjøpsflyten.

I tillegg har vi fått på plass en rekke mindre funksjonelle forbedringer, som bl.a. mulighet for å lage ønskelister (min ser du her).

Hjemmekokklaugets-julebok

 

Samspillet mellom Jernias netthandel, sortiment og fysiske butikker

Det har vært en interessant reise å fundere ut hvilken rolle netthandel skal ha i forhold til de fysiske butikkene for at både kunder og ansatte skal ha en best mulig kjøps- (og salgs-) opplevelse. Jernia har et enormt varesortiment, som gjennom året har vært under fullstendig fornyelse. Hvordan skal vi håndtere at butikkene har varer fra det tidligere sortimentet mens vi må prioritere å få de nye varene inn i systemene våre – og dermed også på nett? Da får vi et avvik mellom hva som er tilgjengelig på nett og hva som er ute i butikkene. Her ble det tatt en sjefsavgjørelse om å prioritere det nye sortimentet på nett, derfor har det tatt tid å få på plass produktene på nett, ettersom fornyelsen har vært gradvis gjennom året – og fortsetter den dag i dag.

En annen sak, er at ingen av butikkene har hele sortimentet på flere titusenvis av varer; alle har sine lokale spesialtilpasninger, som nettopp er en av Jernias styrker. Men da kan jo heller aldri nettstedet være en representativ varekatalog for en spesifikk butikk heller… Så da presenterer vi først og fremst basissortimentet på nett og må kommunisere at det finnes flere varer i butikkene enn de som vises her. Ikke optimalt, men praktisk gjennomførbart. Og ofte er det faktisk det viktigste kriteriet.

 

Store sesongforskjeller for ulike varegrupper

Jernia har 165 butikker spredd i hele vår langstrakte geografi. Hvordan håndterer vi de store sesongforskjellene? Hvis gressklippersesongen lakker og lir til fjells, er det ikke så veldig lurt å sette ned gressklipperprisene på nett, for sesongen kan fortsatt være i full fryd langs kysten. Her måtte det tenkes og funderes for å sikre at ikke logikken i hva som vises på nettstedet får negative konsekvenser ute i butikkene.

 

Nimble hjelper Jernia med e-handel og kanalarkitektur

Disse vurderingene  – og mange andre – har Nimble hjulpet Jernia med det siste året. Bestilling av varer til henting i butikk ble lansert i august. Kjøpsflyten ble designet av Nimble. Nå i høst arbeider vi med å kunne tilby sterkere fordeler til Jernias kunder på tvers av kanalene og gjennom hele handelsprosessen. Men før det lanseres, er det altså julehandel, så surf i vei og bestill julegavene her!

Som tidligere bygger Jernias nettsted teknisk sett på Liferay Portal, Hybris, Celum og M3.

 

Beklager, kommentarfeltet er stengt.