Kategorier

Tabloide 2012

Iblant snubler man over pussige sammenhenger og interessante fakta.

  • 15. januar 2013

    Postet av Kolbjørn Bredrup
  • Kommentar ikon  5

Litt bakgrunn først: Noen ganger har vi tid til å leke oss med teknologier vi ikke har testet ut tidligere. I 2012 begynte jeg å se på en kul teknologi for navigasjon i bildeillustrerte datamengder: Microsofts Pivotviewer. For å teste dette måtte jeg ha testdata, og siden jeg er over gjennomsnittlig interessert i hva pressen driver med, så endte jeg opp med å bruke Dagbladet og VGs papirforsider for 2012 som bilder og testdata.

Etter en runde med ikke veldig vitenskapelig emneordskategorisering av alle forsidene, begynte det å dukke opp en rekke overraskelser, komiske likheter, repetisjoner og til dels betenkelige fakta når vi surfet rundt i forsidemassen.

Det ble egentlig både morsomt, interessant og foruroligende.

I denne første videoen viser vi hvordan pivot-navigasjonen fungerer, hvilket også illustrerer hvordan vi kom over forunderlighetene vi skal trekke frem noen kremeksempler på fremover (merk at videoen gjør seg best i fullscreen og HD, siden det er en del tekst som se litt liten ut…).

Over den neste uken, legger vi ut en serie andre funn fra eksperimentet – både når det gjelder tematikk, forskjeller mellom avisene og rene kuriositeter. I god tabloid-ånd, skal vi innom både lettkledde kvinner, utenriks, været og Berserk.

Hvis du har spesielle emner du vil vi skal se etter, så legg inn en kommentar eller send en e-post til kolbjorn@nimble.no. Her følger i mellomtiden litt mer om løsningen og kategoriseringen.

Konseptet

Mange er sikkert kjent med begrepet ”pivot”, som betegner bevegelse i akse rundt ett punkt (f.eks som i basketball). Microsoft Pivotviewer gir muligheten til å navigere videre fra en visuell mengde basert på taggene i denne mengden, slik at man beholder én eller flere fellesnevnere fra forrige mengde mens man ”snur rundt” – pivot – og ser disse i et annet perspektiv. Dette er ganske tilsvarende klassisk emneordsnavigasjon, men det hele blir mye mer interessant med de visuelle aspektene man kan få til med pivotviewer.

Det vi gjorde var i korte trekk å installere pivotviewer, lage et enkelt administrasjonsgrensesnitt for å kunne legge inn emneordene raskt, og å sette opp en liten website som benytter pivotviewer til å navigere i forsidene.

Kategoriseringen

For 2012 var det 360 forsider for henholdsvis VG og Dagbladet, så 720 til sammen. Hver forside har en hovedsak og en rekke sideoppslag. Disse har jeg tagget med en eller flere tagger, som vi senere har kategorisert etterhvert som vi begynte å se mønstre og sammenhenger. Her er eksempler på noen tagger og noen kategorier:

Abort, advarsel, aksjefond, alarm, alderdom, alkohol, allergi, alpin, al-qaida, alzheimer, … ,  kjendis, kreft, lettkledde kvinner, lettkledde menn, … , utenriks, økonomi

 

Neste

Neste innlegg basert på tabloidforsidene vil avsløre hvilke top 5 saker det var mest av på forsidene. Og hva som var forskjellen (hvis det var noen) mellom VG og Dagbladet.

 

tabloidforsider2012

 

5 kommentarer
  • Richard Oprann
    15. januar 2013

    Av en eller annen grunn fant jeg dette fascinerende og gleder meg til fortsettelsen ;)

  • Eugene
    16. januar 2013

    Veldig tøft, spent på fortsettelsen.

    Eugene Brandal Laran
    Dagbladet.no

  • Øyvind Solstad
    16. januar 2013

    Stilig! Har holdt på med noe lignende her en stund, så dette var knall!

    Øyvind Solstad, VG
    http://www.vg.no/profil/?u=8862

  • zubu
    17. januar 2013

    Link?

Beklager, kommentarfeltet er stengt.