Kategorier

Tidoblet konvertering på 12 måneder

Målrettet arbeid gir nå stor uttelling for nettbutikken Jernia.no

  • 4. september 2014

    Postet av Bjørn Wang
  • Kommentar ikon  4

Det siste året har vi jobbet knallhardt sammen med Jernia for å øke salgskonverteringen på Jernia.no, altså andelen besøkende som velger å gjøre et kjøp og bli Jernias kunde. Arbeidet har vært en stor suksess, og statistikken viser at vi har en økning på utrolige 1000%, altså en tidobling, i konverteringsrate.

Jernia selv har tatt mange av de store løftene, og det har vært avgjørende for at satsingen ble vellykket. Jernias Head of Digital, Marius Ørvik, har skrevet en glimrende artikkel på Linkedin som dekker mange av grepene som er gjort. Artikkelen er også gjengitt nedenfor.

Selv skal jeg prøve å gi litt teoretisk fundament for arbeid med nettsalg og konvertering. Et hovedpoeng for meg er at optimalisering av nettstedet alene aldri vil gi full effekt.

LIFT-modellen

Widerfunnel’s LIFT-modell gir et godt utgangspunkt for å se hvilke faktorer som sammen påvirker nettsalg og konvertering. Widerfunnel har definert modellen ganske snevert rundt landingssider, men den har mye for seg også i et større perspektiv.

Hos Jernia har vi gjort forbedringer innen alle områdene modellen beskriver det siste året:

  • Value proposition
    Kunden må vite hva hun får. Gjennom året har Jernia blitt flinkere til å få frem vareutvalget sitt, tilbudet innen kundeservice, kjøpsbetingelsene, og ikke minst har vi spisset Jernias netthandel fra å være “handle fra sofaen” til et tydelig markedsført “Klikk og hent”-konsept.
  • Urgency
    Tidsbegrensede tilbud er ofte det som skal til for å få kundene til å handle. Jernia har alltid vært flinke til å skreddersy tilbud og kampanjer til sine målgrupper, så her har vi jobbet mye med å få disse tydeligere frem og tettere integrert på nett.
  • Relevance
    Innen retail handler relevans ofte om den magiske produktmiksen. Jernia har et enormt vareutvalg, så arbeidet gjennom året har i stor grad handlet om å få de riktige produktene ut på nett og å kategorisere og knytte dem sammen for økt relevans. Mange løpende forbedringer av navigasjon og brukervennlighet er gjort for å støtte opp under dette.
  • Clarity
    Tydelig kommunikasjon og riktig informasjon til rett tid er avgjørende. Hele varekatalogen er i løpet av året redesignet gjennom en masse små forbedringer for å sikre bedre tydelighet og forutsigbarhet rundt produktene og kjøpsprosessen.
  • Anxiety
    Hvilke bekymringer har besøkende som hindrer et kjøp? For Jernia sin del har det vært viktig å tydeliggjøre kjøpsprosessen og gi riktige forventninger knyttet til denne.
  • Distraction
    Her har vi jobbet med både ytelse og mye klassisk brukervennlighet i form av mindre design- og tekstendringer. Vi har forsøkt å gjøre det enklere for brukeren og holde tilbake valg som ikke er nødvendige.

Nedenfor ligger artikkelen som Jernia selv har skrevet om konverteringsarbeidet den siste tiden.

 


 

Skrevet av Marius Ørvik, Head of digital at Jernia

3 grep som mer enn doblet konverteringsraten på Jernia.no

Siden august 2013 har vi i Jernia drevet nettbutikk som en del av vår multikanalsatsning (du kan lese mer om den her). Vårt mantra er at vi ikke henger oss opp i kundens kanalvalg, men er fornøyde så lenge hun eller han velger å handle i en av våre 150 butikker.

Det betyr at vi verdsetter besøkende på nettsidene våre, ikke bare rene konverterende besøk. De som besøker oss er jo sannsynligvis ute og gjør produktundersøkelser, og Jernia.no er således kanalen for forbrukernes Zero Moment of Truth, som Google kaller det.

Men når det er sagt er det jo ingenting i veien for å forsøke å drive flest mulig til å benytte seg av vår eminente “Klikk og Hent”-løsning. En fugl i hånden (eller en konvertering om du vil), er jo bedre enn ti på taket (også kjent som ti besøkende som bare “titter”).

Her er 3 grep vi har tatt, som har mer enn doblet konverteringsraten for Klikk og Hent på Jernia.no:

1) Fra 3- til 1-stegs checkout

Når vi først designet kjøpsprosessen på Jernia.no, la vi oss ganske tett opptil en tradisjonell nettbutikk. Man hadde flere steg, og man ba om både brukernavn, passord, kontaktinformasjon og hentested fra brukeren. Alt dette over totalt 3 sider, slik man ofte ser i tradisjonelle nettbutikker.

Det viste seg bare at vi egentlig ikke hadde behov for all denne informasjonen om kunden. Det eneste vi egentlig trengte, var et telefonnummer og en e-postadresse slik at vi kunne varsle kunden når varene hans sto klare i butikken. Derfor redesignet vi hele Klikk og Hent-løsningen, og hentet inspirasjon fra blant annet løsningen til Ark.no. Målet var å redusere friksjon gjennom å minimere innsatsen som trengtes for å legge en bestilling.

Selve kjøpsprosessen skjer nå inne i ett enkelt vindu, og alt brukeren trenger å gjøre er å fylle ut mobilnummer og e-post. Det er ikke helt som Amazons “Buy Now with 1-Click”, men det nærmer seg; Særlig hvis man er logget inn, for da fylles feltene ut av seg selv basert på informasjonen i profilen din.

Takket være god hjelp fra flinke konsulenter i Nimble og Dewire, klarte vi å komme frem til en løsning som både sikret innsamling av kritiske data, samtidig som friksjonen ble minimal. Målet er å komme dit hvor det oppleves som enklere å bestille noe, enn ikke å bestille. Vi er langt på vei!

2) Forenklet kommunikasjon, med en rød tråd i all markedsføring

For det første valgte vi å gå for et begrep som tyder til å bli bransjestandarden, og som forbrukeren har hørt før – Klikk og Hent. Sammen med byrået vårt ANTI laget vi et nytt kommunikasjonskonsept, med en helt ny grafisk profil. Kommunikasjonen spiller på hvor enkelt det er å bruke tjenesten, og fordelene ved å ha “reservert” varen (man slipper at det er utsolgt når man kommer, man trenger ikkelete etter varen også videre).

Den nye kommunikasjonen brukes både på TV, på nett, og i samtlige printmedier, slik at vi får en fin rød tråd gjennom alt vi gjør at markedsaktiviteter.

3) Redesignet produktsidene; Større bilder, produktvideor og relaterte produkter

Vi var smertelig klar over fra start at vi manglet en del hygienefaktorer når det kom til produktsidene våre. Fra begynnelsen var det ikke mulig å forstørre produktbilder, vi hadde ikke støtte for video (noe som er kritisk for visse produkter), og vi manglet en god måte å vise relaterte produkter på.

Alt dette tok vi tak i èn og samme oppdatering, og vi sørget samtidig for å drastisk øke ytelsen slik at nettsidene lastet mer enn dobbelt så fort.

Før:

Etter (et annet produkt, men det får frem forskjellene):

Vi har fortsatt en rekke ting å ta tak i for å bli enda bedre, men det er utrolig givende å se endringer gi så store utslag som i vårt tilfelle.

Som du ser av grafen under, har vi hatt en utrolig god utvikling i konverteringsraten (hvert datapunkt viser konverteringsraten per måned siden oppstart august 2013):

 

4 kommentarer
  • camiseta del manchester city
    13. april 2017

    camiseta del manchester city…

    This is one awesome blog.Thanks Again….

Beklager, kommentarfeltet er stengt.