Kategorier

Tre myter fra hver sin silo

Hvilke hangups saboterer dine prosjekter?

  • 4. november 2011

    Postet av Annike Asserson
  • Kommentar ikon  0

I krysningspunktet mellom teknologi, forretning og forbrukerinnsikt, treffer vi på «blå» forretningshoder, «pastellfargede» marketing-folk og «sorte», cola-drikkende teknologer. Alle har de sine hangups som må håndteres for å lykkes med digital forretningsutvikling. Her er tre myter vi ofte må rydde vekk fra prosjektene våre.

Real Colour Wheel

Da jeg jobbet med mastergraden min for 15 år siden, prøvde jeg å sette sammen et studium som dekket både kommunikasjon, forretningsstrategi og adferdsøkonomi. Tanken var at det skulle bli mer brukandes enn en ren, siloorientert utdannelse. Men den sammensetningen var klin umulig å få til, for de aktuelle kursene hørte innunder 3-4 forskjellige fakulteter som ikke så noen grunn til å samarbeide om noe  som helst.

Og nettopp det har preget også våre siste femten års erfaring med tverrfaglige prosjekter: De blå snakker ikke uten videre samme språk som pastellene, og de sorte er til tider på en annen planet. Men ethvert prosjekt som dreier seg om digital forretningsdrift eller å samhandle med kundene der de er, trenger hele paletten. De som har vært med en stund (av alle farger) ser dette. Men noen hangups og myter stikker fremdeles kjepper i hjulene for vår felles effektivitet.

Her er tre av mytene vi oftest må rydde vekk fra prosjektene våre:

  • Blå myte: Kan du ikke oppnå målbar ROI, er ikke prosjektet verdt å gjennomføre.
    Det er alltid MULIG å måle ROI, men målingene blir svært komplekse, tidkrevende og med så store usikkerhetsmarginer at det ikke alltid er verdt det. Dette er fordi digitale forretningsprosjekter påvirker eksisterende og fremtidige systemer, rutiner, motivasjonsordninger, samarbeidsformer, kommunikasjon og prioriteringer. Dette er ikke enkelt å sette prislapper på.
    Mål heller effektene underveis, ikke bruk opp hele budsjettet på å fabulere dem fram på forhånd.
  • Pastell myte: Kundene er interesserte i oss og vil gjerne bruke det vi tilbyr dem.
    Neida. Kundene er bombardert av budskap og tilbud, og det skal unikhet og varig verdi til for å få deres oppmerksomhet, affeksjon og lojalitet.
    80% av virksomhetene rundt oss mener de er bedre enn konkurrentene sine, men bare 8% av kundene deres er enige.
  • Sort myte: Dette er et teknologiprosjekt.
    Nei, det er det ikke. Teknologi er aldri viktigst, den er bare en av flere deler i en løsning. Selv et rent bytte av en teknisk løsning wil alltid gjøres for risiko­minimering, kostnadseffektivisering eller annen resultat­oppnåelse som del av et større bilde, og ikke for teknologien i seg selv.
    Teknologi er et forretningsverktøy for å skape konkurransekraft.

Greier vi å pelle vekk noen av disse holdningene, er sannsynligheten for å lykkes i arbeidet vårt betraktelig større. Og dagene enda hyggeligere og fortsatt fargerike.

Vi hører gjerne om flere hangups og myter som bør punkteres.

Beklager, kommentarfeltet er stengt.